Tugasan

Wednesday 5 December 2018

BBM3410/18: Video One Shot

Assalammualaikum lagi sekali semua.

Post kali ini tentang video One Shot pula.

Aku akan beri sedikit penerangan bagaimana penghasilan video One Shot pada korang semua. Sebelum itu, video one shot adalah satu penghasilan video yang hanya dengan satu take atau rakaman tanpa henti atau "pause".

1. Pilih lagu yang bersesuaian dengan tema atau 'storyline' yang telah dibuat.
-Lagu yang bersesuaian sangat penting kerana melalui lagu yang dipilih kita akan tahu bagaimana kita hendak menghasilkan video one shot tersebut.

2. Storyline yang baik menghasilkan video yang menarik.
- Dalam penghasilan apa-apa yang berkaitan dengan video atau lagu perlu mempunyai 'storyline' atau jalan cerita yang menarik. Storyline yang menarik akan membuat video tersebut mudah dihasilkan dan memberi keterangan kepada penonton.

3. Persediaan dan latihan yang baik.
Persediaan perlu dibuat sebelum mula membuat rakaman. Seperti yang dinyatakan di atas, video one shot ini mestilah dibuat hanya dengan satu rakaman tanpa ada sebarang hentikan atau pause. Jika latihan dibuat video lebih mudah untuk dihasilkan dan tidak perlu membuat banyak kali rakaman.

Dalam penghasilan video One Shot, terdapat beberapa jenis one shot yang boleh dihasilkan. Antaranya adalah:

1. One Shot 1 layer
- One shot 1 layer adalah rakaman yang dibuat berlatarbelakang yang kosong atau hanya yang terlibat sahaja berada dalam video.

2. One Shot 2 layer.
-Bagi one shot 2 layer pula, rakaman 2 layer pula melibatkan dua lapis pergerakan. Sebagai contoh lapis atau layer yang pertama adalah penyanyi dan layer yang kedua unsur lakonan dimasukkan.

3. One Shot 3 layer
-Penghasilan video ini akan memerlukan 3 layer atau lapis. Seperti dinyatakan dalam 2 layer, tambahan lagi satu layer dalam video tersebut akan menjadikannya one shot 3 layer. Layer yang dimasukkan itu mestilah secara spontan seperti pergerakan pokok kerana ditiup angin.

Okay itu sahaja sedikit penerangan tentang video One Shot.

No comments:

Post a Comment

Sakit itu aku...

 Assalammualaikum...  Lama aku tak bermonolog disini. Nukilan bertarikh 29 Nov 2021 ini lebih kepada tulisan isi hati. Maaf andai ada tersal...